Adatlap


Esettanulmány címe:
Fogyasztóvédelmi eljárás a webshop ellen, próbavásárlással.
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
kereskedelem, gépjárműjavítás
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Bács-Kiskun megyei egyéni vállalkozó, internetes kereskedelmi tevékenységet folytat. Bizsu ékszerek és kellékek értékesítésével foglalkozik webáruházában. Tekintettel az online kereskedelem népszerűségére és a termékére, kedvező piaci körülményeket mondhat magáénak évek óta, a jövőre is hasonló várakozásokkal tekinthet.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A probléma abból adódott, hogy a webáruházat jogi szakember bevonása nélkül helyezték üzembe, másik webáruházról átmásolt szabályzatokkal. Természetesen ez a megoldás több ponton sem volt megfelelő, továbbá hatálytalan jogszabályokra is hivatkozott helyenként. Minden webáruháznak egyedi, testre szabott szabályozásra van szüksége, másként ilyen helyzetbe kerülhet: A Vállalkozó székhelye szerinti fogyasztóvédelmi hatóság (Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kecskeméti Járási Hivatala, Közlekedési és Fogyasztóvédelmi Főosztály, Fogyasztóvédelmi Osztály) önálló kezdeményezésére - tehát NEM bejelentésre vagy panaszra - eljárást indított a webáruház jogszerű működésének ellenőrzésére. Ennek keretében először a vállalkozó értesítése nélkül átvizsgálták minden részletében a webáruházat, majd próbavásárlást végeztek. A feltárt hiányosságokat rögzítették, illetve a webáruház ellenőrzés idején tapasztalt állapotának bizonyítékként megőrzése céljából a webáruházat teljességében letöltötték, elmentették. Hiányosságként tárták fel többek között az ügyfelek megfelelő tájékoztatásának hiányát, kellően részletes szerződési feltételek hiányát, több fogyasztóvédelmi rendelkezés betartásának hiányát, árfeltüntetés helytelenségét, több jogszabályi hivatkozás hiányát és a panaszkezelési eljárásokról és fórumokról való megfelelő tájékoztatás, valamint a szolgáltatóról történő megfelelő adatszolgáltatás hiányát. Kiemelték, hogy a webáruházban leadott megrendelések automatikus visszajelzésének tartalma sem volt megfelelő. 19 oldalas határozatában részletezi a hatóság a feltárt hiányosságokat. Szemléltetésül ennek első oldalát 1. ábraként, jogszabályi összegzését 2. ábraként csatoltuk.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
Miután a hatóság az összes adatot összegyűjtötte, értesítette a Vállalkozót az ellene folyó eljárásról és adatközlésre hívta fel, 10 napos határidővel. Későbbi Ügyfelünk ekkor fordult hozzánk. A megoldás lépései: 1. Webáruházának átvizsgálása: hiányosságok megállapítása után javaslatunkra azonnal felfüggesztette a webáruház elérhetőségét. (Így további szabálytalanságokat nem követett el, mint addig minden újabb látogató érkezésekor.) 2. Soron kívül elkészítettük a szükséges dokumentációt, illetve webfejlesztőjével együttműködve átvezettük a szükséges módosításokat a webáruházban. 3. Ezzel párhuzamosan értesítettük az eljárást folytató hatóságot a webáruház felfüggesztéséről, és a jogszerűvé tételének folyamatban létéről. 4. A munka 10 napon belüli befejezésével újra elérhetővé tettük a webáruházat, és kértük az eljárást folytató hatóságot, hogy újra ellenőrizze le még az eljárás befejezése előtt, és vegye figyelembe a gyors reagálást, javítást. Ezt követően a Hatóság eljárást lezáró határozatában kötelezte Ügyfelünket, hogy a jövőben jogszerűen üzemeltesse webáruházát, és értesítette arról, hogy a bírság kiszabását mellőzte (3. ábra). A Hatóság jól fogadta és értékelte a javítási szándékot (ezt egy helyen a határozatában is kiemelte: 3. ábra), célja jól érezhetően az volt, hogy jogszerű üzemelés útjára terelje a webáruházat. Mint ahogy azt meg is hirdették: 2017 az online kereskedelem éve. Célszerű persze nem megvárni, míg bármely hatóság elől menekülve kérik segítségünket, biztosabb MEGELŐZNI a bajt. Különös tekintettel arra, hogy bármennyire is sikerült maximálisan és rövid időn belül helyrehozni a hiányosságokat, a korábban feltártak miatt a hatóságnak intézkednie kellett a szóban forgó webáruház JOGSÉRTŐ WEBÁRUHÁZAK LISTÁJÁBAN TÖRTÉNŐ KÖZZÉTÉTELÉRE. (4. ábra.) Ez nem a legjobb reklám, visszatarthatja egy időre a vásárlókat. Mindenképpen érdemes tehát mielőbb szakemberhez fordulni! Ebben segíthet Önnek a WEBSHOPJOGÁSZ.