Adatlap


Esettanulmány címe:
Gyártáskövető és vezérlő rendszer
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Ügyfelünk a régió egyik legnagyobb foglalkoztatója. Pécsett az egyik legrégebbi tradícióval és folyamatos jelenléttel tevékenykedő vállalkozás, mely jelenleg egy világcég tulajdonában van két telephellyel a városban. A cég dohánytermékeket állít elő és folyamatosan elkötelezetten fejleszti tevékenységét újabb és újabb befektetésekkel. Ennek keretében építették fel Pécsen a második gyárukat 2014-2015-ben. Ebben az új üzemben olyan terméket állítanak elő, mely a világvállalat portfóliójában korábban nem szerepelt. Az üzem kialakításakor teljesen új technológia, gyártógépek és infrastruktúra (erősáram, gyengeáram, szellőztetés, szociális helyiségek, ipari hálózatok, irodák) került kiépítésre. A vállalkozás 2016-ban az első telephelyen is nagyléptékű kapacitásbővítést hajt végre, melynek keretében a gyártási terület felújítása, új gyártógépek beüzemelése és jelentős létszámbővítés fog megvalósulni. Mindezekhez a fejlesztésekhez kapcsolódik a szoftveres fejlesztés megvalósítása is.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
A folyamatos fejlesztéseknek és az új termék (új a világcég szervezetében, de nem új a dohányiparban. Ez egy úgynevezett LCO - Low Cost OTP (Other Tobacco Product), vagyis egy alacsony árszegmensű szivarka.) bevezetésének köszönhetően vált szükségessé egy új MES rendszer kialakítása, mely támogatást ad a gyártási területen zajló folyamatokhoz. A tervezett rendszer fő feladata a termék nyomon követhetőség (traceability) biztosítása, a gyártás vezérlése (pl.: nyomtatók, gyártógépek) és a gyártási folyamat szabályozása (poka-yoke). Mindezek mellett a rendszernek támogatnia kell a minőség ellenőrzést és a gyártógépek minitorozását (állásidő, gépkihasználtság) is. A rendszernek fontos és lényeges funkciója a riportok készítése. Az előre definiált riportokon felül része kell, hogy legyen egy rugalmas riport megoldást is, melyben a felhasználók saját riportokat (lekérdezéseket) tudnak előállítani. A shopfloor-on a gépeket kezelő operátorok mellett egy logisztikai csapat is dolgozik, akik felelősek az alapanyagok és a termékek, valamint a félkésztermékek mozgatásáért. A rendszernek az ő munkájukat is támogatni kell egy logisztikai alrendszeren keresztül, melyet mobil számítógépek segítségével érnek el. Kiemelt jelentőséggel bír a támogatás a QA területen, ezért a rendszernek ehhez is támogatást kell adnia. Biztosítania kell a globálisan bevezetésre kerülő minőségbiztosítási rendszerhez való csatlakozást; a shopflooron és a laboratóriumban elhelyezett instrumentek méréséi adatainak begyűjtését és vizualizációját. További lényeges feladat, hogy a csatlakozó egyéb rendszerekkel (pl. SAP) tartsa a kapcsolatot. A bevezetés folyamán cél a papíralapú nyilvántartások számának és a hibrid (xls, access) rendszerek számának minimalizálása vagy teljes megszüntetése. A rendszer ipari hardverekkel is kapcsolatban áll, valamint (ahol az lehetséges) a gyártógépekhez is közvetlenül csatlakozik (képesnek kell lennie arra, hogy adott esetben megállítson egy gépet).
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
A létrehozott MES rendszer a LES (Local Execution System) nevet kapta, fizikailag 3 részből áll: Gyártási kliensek a shopflooron Ezek segítik az operátorok munkáját úgy, hogy visszaigazolnak minden helyesen elvégzett műveletet (amennyiben ez értelmezett) és a hibás műveletekre felhívják az operátorok figyelmét. A kliensek által megjelenített LOG-ban az összes operátorok által elvégzett művelet megjelenik. Ezek mellett a kliensek látják el adatokkal a LES-t. Itt jelennek meg azok a mérési adatok is, melyek a termelésben vagy a laborban születtek. A LES kliensek tartják a kapcsolatot a méréseket elvégző instrumentumokkal és ezek a kliensek vezérlik a PLC rendszeren keresztül az operátorokat tájékoztató lámparendszereket is A kliensek képesek adatot fogadni tetszőleges (akár PLC-n keresztül vezérelt) vonalkód olvasókkal. Management webrendszer Feladata a LES rendszer egységbe foglalása. Itt található meg a LES összes beállítás és a teljes jogosultsági rendszer is innen érhető el (a logisztikai alrendszer és a LES kliensek elérhetőségét is ez határozza meg). A LES által megjelenített riportok itt találhatók és itt lehet a kapcsolódó rendszerekhez (pl. SAP) tartozó beállításokat is elérni. Logisztikai rendszer Ennek az alrendszernek a feladat, hogy minden olyan folyamathoz támogatást adjon, mely anyag- vagy félkésztermék mozgatással jár. A szoftver handheld-en fut böngészőben, azt nem kell külön telepíteni és a frissítések is automatikusan megérkeznek rá. A handheld esetében nyilvánvaló előny a mobilitás és az integrált azonosító olvasó rendszer. A logisztikai megoldás része az azonosítók olvasása mellett azok nyomtatása is, akár hálózatba kötött nyomtatókon. A rendszer bevezetésével egységesen működik az összes munkafolyamat és megszűntek az egyéb hibrid alrendszerek. Ez ügyfelünknek jelentős megtakarítást eredményezett. A selejtkezelés és a géphatékonyság mérése területén, valamint a reklamációkezelés során további jelentős megtakarításokat ért el ügyfelü