Adatlap


Esettanulmány címe:
Gépipari beszállító just in time alapú termelési rendszerének megtervezése és kiépítése
Az esettanulmányban szereplő ügyfél ágazati besorolása:
feldolgozóipar
Az esettanulmányban szereplő ügyfél piaci bemutatása - ágazat, cégméret, piaci körülmények, erőforrások:
Magyar tulajdonú, győri székhelyű középvállalat (CNC Rapid Kft), amely főleg gépipari (szerszám és gépalkatrész, berendezés) fémmegmunkálásával (forgácsolás, marás, felületkezelés, stb.) foglalkozik. A projekt idején, 2009-ben kb. 40 főt foglalkoztatott, ma kb. 80 főt.
A megoldandó üzleti probléma bemutatása:
Egyedi fejlesztésű készletprogramot, és egy ettől függetlenül működő termelés tervező szoftvert használtak, amelyet számtalan Excel munkafüzet és egy számlázó program egészített ki. Az üzemi adatok gyűjtése részben papír-alapon, részben egy terminálon futó applikáción történt. A projekt kezdetén, a cég könyvelését egy külső könyvelő iroda végezte, megbízásos alapon. A projekt célja, hogy integráljuk a cég folyamatait egy egységes rendszerbe, úgy, hogy a vevői rendeléseket (amelyek a vevők saját rendszeréből elektronikusan is kinyerhetők és beimportálhatók) automatikusan emeljük be a rendszerbe, amelynek ellenőrzését követően ütemezzük a termelést, a számítsuk ki az anyagszükségeletet, majd ez alapján a vállalható szállítási határidőt. A gyártás minden mozzanatát a lehető legminimálisabb emberi bevatkozás mellett rögzítsük (anyagok gyártásba adása, gépi üzemidők, dolgozói ráfordítások, selejt, minőségellenőrzési adatok), és különbző határértékekre lefutó figyelmeztetéseket, riportokat futtassunk, amelyek az illetékes személyeknél jelennek meg, ha eltérés tapasztalható a megadott értékekhez képest. A rendszer részét képezi egy beléptető rendszerrel integrált dolgozói adatgyűjtő rendszer, ami a termelési adatokat (műveleti idők, ráfordítások) adja fel a bérszámfejtésre, amely alapján a teljesítmény bért kalkulálják. Komplex kontrolling épült az utókalkulációra, majd bevezetésre került a könyvelés és a pénzügy modul is.
Az alkalmazott megoldás bemutatása és a bevezetést követően elért üzleti előnyök:
- Lehetővé vált a vevői rendelések automatizált beemelése, és azonnali visszaigazolása - valamennyi üzleti folyamat egy rendszerben van, úgy az előzmányek visszakereshetők és átláthatók a kapcsolatok - minden keletkező gyártási adat, dokumentum, mértési adat, tanúsítvány egy rendszerben van, így a szállításra az összes bizonylat nyomtatásra kész állapotban van. - pontos képet kapnak az egyes rendelések kapcsán végzett gyártások megtérülési mutatóiról - naprakész könyvelési és vezetési adatok állnak rendelkezésre az operatív döntésekhez - minimálisra csökkent az a puffer, amelyet a vevői igények bizonytalan feldolgozása miatt szereztek be - jelnetősen csökkent a adatrögzítés időtartama, a hibázás lehetőságe, és az adatduplikáció