A logisztika jövője nem képzelhető el digitalizáció nélkül

Mindezekben a Modern Vállalkozások Programjának tanácsadói utat tudnak mutatni a szektorban érintett kis- és középvállalkozások számára.

Nem túlzás azt állítani, a járványhelyzet hatására a raktárkapacitások iránt ugrásszerűen növekedett az igény. A fogyasztói szokások egyik pillanatról a másikra történt gyökeres átalakulása, az online rendelések volumenének eddig nem látott növekménye szintén gyorsütemű fejlesztéshez és a meglévő bázisok hatékonyságának növeléséhez vezettek. Utóbbi tekintetében elengedhetetlen volt a digitális megoldások igénybevétele. A tapasztalatok pedig előre vetítik, hogy az iparágban az informatikai fejlesztések helye évtizedekre előre biztosított.

A legkülönbözőbb ágazatokban több száz ügyfelet kiszolgáló Vision-Software Kft. alapítója, Körtvélyessy Gábor egyértelműen a logisztikai beruházások, és az ahhoz kapcsolódó digitalizációs megoldások iránti igény felfutását tapasztalja. A 25 éve piacon lévő informatikai cég, amely a Modern Vállalkozások Programjának is minősített beszállító partnere, a korábbiakban nem látott érdeklődést érzékel a piacon: több ügyfelük is raktárt épít, amelyekben a félautomata és automata funkciók megvalósításához kérnek támogatást. A szektor munkaerőhiánnyal küzd, így az élő munkaerő kiváltását, vagy a dolgozók munkáját segítő digitalizációs megoldásokat igénylik az ügyfelek. „A gyakorlatban ez jelentheti például új termék-szállítópályák beszerzését és működtetését, vagy éppen az ún. szedési, vagyis a termék összegyűjtését hatékonyabbá tevő digitális alkalmazások bevezetését is” – mondja Körtvélyessy Gábor, aki hozzáteszi, gyakran találkoznak a munkaszervezést, vállalatirányítást, ügyfélkezelést könnyítő szoftveres megoldások iránti igénnyel is.

A szakember szerint időben jól azonosítható trendek jellemezték a raktárpiaci fejlesztéseket az elmúlt másfél évben. A járványhelyzet elején berobbant az informatikai piac, az otthonra kényszerült munkavállalók informatikai igényét ki kellett szolgálni, így az IT-termékek forgalmazóinak is hirtelen raktárkapacitásra, hatékonyságnövelő megoldásokra volt szüksége. A járvány és a lezárások elhúzódásával egyre többet rendeltek online az emberek a hagyományos termékek közül, majd már az élelmiszerből is, így újabb és újabb szereplők léptek be a webshop és ezáltal a raktározási piacra. A megrendelők jellemzően a nagyváros körüli, jó közlekedési infrastruktúrájú területeken ruháztak be. Nagyméretű raktárépületekbe invesztáltak, ami arra utal, a megnövekedett forgalomra hosszú távon számítanak. A beruházások 1-2 milliárd forintos bekerülési költségéhez képest elenyésző mértékű a digitális megoldásokhoz szükséges kiadás, ami projekttől függően 5 és 40 millió forint közötti összeget emészt fel a szakember szerint.

Az ügyfelek a fejlesztésekhez gyakran keresnek pályázati forrásokat is. Így jött képbe a Kft.-nek a Modern Vállalkozások Programjával való partnersége, aminek tanácsadói az érintett kkv-k felmérését követően önálló fejlesztési koncepcióban tettek javaslatot az alkalmazható digitális megoldásokra – és a beruházást lehetővé tévő fejlesztési forrásokra. Czimbalmos Levente, a Program szakmai vezetője elmondta, bár a krízis idején is voltak bőven lehetőségek, akár pályázati források vagy támogatott kölcsöntermékek az előre gondolkodóknak, az ágazat a korábban megjelenő, tematikus (informatikai) pályázatokon nem volt túlságosan aktív. „A stratégiai ágazatok közül utolsó előtti helyen futott be a szektor, közel 1200 eredményes pályaműből, alig 90 beadott kérelmet regisztrált a támogató hatóság. A konstrukció persze még a járvány előtt zárult le, elképzelhető, hogy ma egészen más lenne a kép. Mostanra talán mindenki számára egyértelmű, hogy a digitális fejlesztés nemcsak a gazdaság és céges működés újraindításának alapkritériuma, hanem a versenyelőny megtartása, sőt, akár növelése is csak a digitalizáció napi működésbe történő beillesztésével képzelhető el. Egy egyszerű képi hasonlattal élve a digitalizáció ma legalább akkora ugrás az ágazat – és egyben kitörési lehetőség egy vállalkozás - számára, mint a motorizáció volt a századelőn” – tette hozzá a szakember.

Az MVP országos hálózatának tanácsadói több mint húszezer hazai kis- és középvállalkozással vették fel a kapcsolatot a program működésének eddigi hat éve alatt. Az általuk nyújtott díjmentes audit és informatikai fejlesztési koncepció tizennégyezer vállalkozásnak nyújtott segítséget az első, vagy az azt követő lépés megtételéhez a digitalizáció útján, amely több mint 60 milliárd forintnyi beruházást ösztönzött a jelentkezők körében. A szervezet a szigorú kritériumok alapján minősített informatikai szolgáltatói és termékadatbázissal rendelkezik, ezáltal az ajánlott és igénybe vehető IT termékekről és szolgáltatásokról naprakész információkkal rendelkezik. „Az olyan technológiaintenzív ágazatokban mint amilyen a logisztika is, szinte minden folyamat leképezhető digitális megoldásokkal. Arra azonban figyelni kell, hogy csak jól működő folyamatokat digitalizáljunk, ellenkező esetben pusztán konzerváljuk, vagy ami még rosszabb felerősítjük a hibákat. Fontos tehát az összhang, fejleszteni viszont mindenképpen kell a versenyben maradáshoz. Ellenkező esetben könnyen találhatjuk magunkat az autómobilok abroncsai elé szöget szóró fiákerkészítők helyében. Tanácsadóink azonban készséggel segítenek, a legnagyobb bizalommal fordulhatnak hozzájuk kérdéseikkel – mondja Czimbalmos Levente, aki hozzáteszi: A digitalizáció ma az egyik leggyorsabban megtérülő beruházás.”

A logisztikai fejlesztések példáján is látszik, hogy a digitalizáció nem feltétlen jelent nagy beruházást, ellenben látványos idő és erőforrás takarítható meg vele. Mivel azonban a hiátusok minden vállalkozásnál másban érhetőek tetten, ezért fontos, hogy minden cég egyedi fejlesztési tervet kapjon. „A független, külső felmérés és javaslattétel nem csak abban segítheti a döntéshozót, hogy eligazodjon egy számára idegen útvesztőben, vagy hogy mi legyen a következő lépés, de ha úgy tetszik egy digitális portét, önarcképet is kaphat a vállalkozásáról” – foglalja össze a díjmentes tanácsadás lényegét a Program vezetője.

Így segít a Modern Vállalkozások Programja

A Modern Vállalkozások Programjának fő célkitűzése a vállalkozások korszerű, elsősorban infokommunikációs technológiák iránti érzékenyítése, szemléletformálása. A kiterjedt tanácsadói hálózat, a rendezvények és a ’vállalkozz digitálisan’ weboldal (www.vallalkozzdigitalisan.hu) a vállalkozások tájékozódását, fejlődését segíti, amely által a versenyképességük is javulhat. A Program tehát alapvetően díjmentes szolgáltatásokkal, digitális eszközök bevezetésére ösztönzi a hazai cégeket. Amellett, hogy célja a hazai digitális szemléletformálás, a digitalizáció népszerűsítése a vállalkozások körében, és tevékenységével kaput nyit a vállalkozások számára efelé, egyfajta világítótorony szerepet is betölt a szervezet: segít eligazodni a vállalkozásoknak a digitalizációt érintő fejlesztési lehetőségek és támogatások terén.